Çarşamba, Eylül 24, 2025

Haftanın En Çok Okunanları

Son Yazılar

DEHB’DE AİLE DİNAMİKLERİ VE EBEVEYN TUTUMLARININ ROLÜ: BAĞLANMA İLİŞKİSİ

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu bir nörogelişimsel bozukluktur. DEHB genel anlamda; dikkatsizlik, aşırı hareketlilik ve dürtüsellik ile tanımlanır. Bireyde her biri ayrı ayrı olabileceği gibi, hepsi birlikte de olabilir. Türkiye’de yaygınlık oranı %13 olarak tespit edilmiştir (Ercan, 2017). Dünya’ya baktığımızda çocuk ve ergenlerde yaygınlık %3,4, yetişkinlerde ise %2,8 olarak tahmin edilmektedir (Polanczyk vd., 2007; Sibley vd., 2016).

Aile toplumun en küçük yapı taşıdır. Çocuk yetiştirmek yaşamın zorlu ve yorucu görevlerinden biridir. DEHB, duygusal ve davranışsal bozukluklara neden olabilmektedir. Aile hem gelişim süreçlerinin getirileriyle hem DEHB’in zorluklarıyla mücadele ederken zorlanabilir. Evde ve okulda görevleri yönetmede zorlanan DEHB’li çocuk, aynı zamanda yaşıtları ile ilişkilerde de sorunlar yaşayabilmektedir. Araştırmalar, anne baba işlevselliğinin önemli ölçüde DEHB semptomlarını kontrol altına aldığını göstermektedir (Moen ve Hall-Lord, 2019). Ancak işlevselliği düşük olan aileler, DEHB semptomlarını artırabilir (Ercan ve Aydın, 2006).

Çocuk ve aile arasındaki ilişkide ebeveyn tutumlarındaki problemler, DEHB açısından önemli yapı taşı olmaktadır. Dengesiz, duygusal dalgalanmaları çok sık yaşayan, katı ve sert ebeveyn tutumu, davranış bozuklukları gelişiminde en önemli etmenlerden biridir. DEHB’li çocukların anne babaları, DEHB’li olmayan çocukların anne babalarından daha az ödüllendirici olmaktadırlar (Kılıç B., Şener Ş., 2016). DEHB’li çocukların anne babaları, DEHB olmayan çocukların anne babalarından daha az ödüllendirici olmaktadır (Conlon, K. E., Strassle, C. G., Vinh, D., & Trout, 2008).

Bağlanma; çocuk ile bakım veren arasındaki ilişkidir. Bağlanma ilişkisinin sağlıklı bir şekilde kurulması, psikopatolojik ve nörolojik gelişim için oldukça önemlidir. Bağlanma çalışmalarında ilk akla gelen isim Bowlby, güvensiz bağlanmanın birçok psikopatoloji ile ilişkili olduğunu vurgulamıştır (Bowlby J. Attachment and Loss: Separation: Anxiety and Anger (Vol. 2). New York: Basic Books; 1973). Güvenli bağlanmayı bakım vereniyle kuran çocuk ise psikolojik açıdan sağlıklı gelişim göstermektedir.

DEHB ve bağlanma ilişkisine bakıldığında ilk akla gelen emosyonel regülasyondur (Abrines, N., Barcons, N., Marre, D., Brun, C., Fornieles, A., 2016). Yaşamın ilk dönemlerinde kendini regüle etmeyi öğrenen çocuk, bakım veren, ona güven verenden bunu öğrenir. Güvenli bağlanma, emosyonel gelişimle bağlantılıdır. Bu da dikkat süreçlerinde ve sakinleşmede önemli rol oynar. DEHB’li çocuklarda uyum problemleri, bakım güçlükleri güvenli bağlanma kurulmasına engel teşkil edebilmektedir.

Sonuç olarak, ebeveyn tutumlarının ve bağlanmanın çocuk gelişiminde önemli etkisi görmezden gelinemez. DEHB, dürtüsel, davranışsal ve duygusal zorlukları beraberinde getirirken, anne babayla kurulan sağlıklı ilişki DEHB semptomlarını hafifletebilmektedir. Çocukla kurulan güvenli bağ, kendisini kontrol edip sakinleştirebilmesine ve eğer DEHB varsa semptomların hafiflemesini sağlayabilmektedir.

Sude Süzer Çivitçi
Sude Süzer Çivitçi
Uzman Klinik Psikolog Sude Süzer, İstanbul Özyeğin Üniversitesi Psikoloji (İngilizce) bölümünü ve Üsküdar Üniversitesi Klinik Psikoloji Tezli Yüksek Lisans programını onur derecesiyle tamamlamıştır. Yüksek lisans tezinde, çocukluk çağı travması yaşamış bireylerde benlik saygısı ve anhedoni ilişkisini incelemiştir. Eğitim süresince Prof. Dr. Bengi Semerci Kliniği'nde ve Ekip Norma Razon Kliniği'nde staj yapmış, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, depresyon, OKB, kaygı bozuklukları gibi alanlarda çalışmış, çocuk ve ergenlerle ilgili değerlendirme testlerine ve BDT uygulamalarına katılmıştır. NP Feneryolu ve NP Ümraniye hastanelerinde zorunlu stajlarını tamamlamış ve çeşitli psikiyatrik vakaların vizitlerine katılmıştır. 2018-2019 yılları arasında Ümraniye Belediyesi'nin Gelecek Sensin Projesi’ni yürütmüş, okullarda çeşitli psikoeğitim seminerleri vermiştir. Yüksek lisans eğitimi sırasında bilişsel davranışçı terapi ve şema terapi ekollerinde süpervizyon almış, Gençlik ve Spor Bakanlığı'nın İMDAT Projesi kapsamında 3 yıl gönüllü psikolog olarak görev yapmıştır. İstanbul’daki yaklaşık 9 yıllık deneyiminin ardından Ankara’ya taşınmış, Beştepe Kolejlerinde klinik psikologluk yapmış ve Paradoks Psikolojik Danışmanlık Merkezi'nde danışan kabul etmiştir. 2024 Temmuz ayından itibaren kurucusu olduğu SOBE Psikoloji kliniğinde hizmet vermeye devam etmektedir.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Popüler Yazılar