Salı, Eylül 23, 2025

Haftanın En Çok Okunanları

Son Yazılar

Tatil Rutininden Okul Rutinine: Okula Dönüş Zorlukları ve Baş Etme Yöntemleri

  • Okula dönüş, çocuklar için hem heyecanlı hem de bir o kadar zorlayıcıdır. Arkadaşlarını tekrar görmek ve yeni arkadaşlar edinmek heyecan verici olsa da okulların açılmasıyla birlikte tatil boyunca sahip oldukları fazla oyun vakti ve serbest uyku saatleri sona erer; yeniden sorumluluklar üstlenmek ve ayrılık kaygısı ile başa çıkmak çocuklar için zorlayıcı hale gelir. Bu nedenle tatilden okula geçiş sürecinde yaşanabilecek zorlukların anlaşılması ve ailelerin bu süreçte çocuklarına nasıl destek olabileceklerini bilmesi büyük önem taşır. Bu yazımızda okula uyum süreci içinde karşılaşabilecekleri zorluklar, çocukların tatil sonrası okula uyum süreci nasıl desteklenebileceğine dair baş etme yöntemlerine değineceğiz.

    Tatil Sonrası Çocukların Okula Uyum Süreci Zorlukları

    Çocuklar, okulların açılmasıyla ya da açılmasına yakın bazı zorluklar yaşamaktadırlar. En çok görülenlerden biri de kaygıdır. Tatil sonrası okula dönüş kaygıları, çocuklarda uyku problemlerine yol açabilir. Gece uykusuzluk veya kötü rüyalar, stresin belirtileri arasında olabilir. Aynı zamanda çocukların iştahında değişikliklere neden olabilir (Psikomental Psikoloji, 2024).

    Bir diğer zorluk ise, tatil sonrası çocukların okula uyum süreci içinde duygusal tepkiler göstermeleridir. Okulların açılması yaklaştıkça bazı çocuklar daha sinirli, huzursuz veya içine kapanık olabilir. Özellikle küçük yaş gruplarında, anaokulu dönemindeki çocuklarda ayrılık kaygısı oldukça yaygındır. Bu nedenle çocuklar okula gitmek istemeyebilir, direnç gösterebilir ve huysuz davranışlar sergileyebilir.

    Bunun yanı sıra, yaz tatilinde genellikle ebeveynlerin sınır koyma ve takip etme tutumu azalmasından kaynaklı, düzenli ödev yapma ve sorumluluk bilincinin zayıflamasıyla okula dönüşte uyum süreci de zorlaşacaktır (Güçlücan, 2025). Bunun sonucunda, çocukların ödevlerini yapmak, derslerine odaklanmak ve belirli bir disiplin içinde hareket etmek gibi alışkanlıkları yeniden yapılandırmaları gerekecektir.

    Ek olarak, günümüzün en etkili ve büyük problemi olan ekran süresinin yaz tatilinde uzaması okula adapte olmayı güçleştirebilir. Bahsedilen bu durumlar, tatilde kazanılan bu özgürlükler ile okulun düzenli saatleri ve kuralları çelişmesinden kaynaklı görülmektedir. Yetişkinler için basit gibi görünen bu durum, çocuklar için zorlayıcı bir başlangıç olabilir. Aşırı kaygı yaşayan bazı çocuklar, ağlama veya kaygıdan kaynaklı karın ağrısı, mide bulantısı gibi fiziksel tepkilere yol açabilecek durumlarla karşılaşabilirler.

    Çocukların Okula Dönüşünü Destekleyen İpuçları

    Motivasyonu Arttırın

    Okulda geçireceği zamanın eğlenceli ve öğretici olabileceğini vurgulayın. Çocuklar, tatil bitse de eğlenceli aktivitelerin hala olabileceği vurgulanmalıdır. Aynı zamanda okul çantaları, kitaplar ve defterler gibi okul malzemelerini önceden hazırlamak, çocukların okula dönüş gününde stres yaşamalarını azaltır (Psikomental Psikoloji, 2024). Ek olarak, okul öncesi ve sonrasında başarılar veya hedeflere ulaşma durumlarında verilen küçük ödüller, çocukların motivasyonlarını yüksek tutar (Psikomental Psikoloji, 2024). Bu ödüllendirme süreci dönem boyunca devam etmesi çocuğu teşvik edecektir. Okula yeni başlayacak olan çocuklar,

    Uyku Düzenini Şimdiden Düzenleyin

    Çocuklar okula uyum süreci öncesinde düzenli uyku saatlerine dönmeleri sağlanmalıdır. Yatmadan önce rahatlatıcı aktiviteler (örneğin, kitap okuma, hafif egzersiz) uyku kalitesini artırabilir (Güçlücan, 2025). Ekran süresinin azaltılması bu sürece katkı sağlayacaktır fakat kademeli olarak yapılması çocuk için faydalı olacaktır.

    Arkadaşlarıyla Sosyal Etkileşimleri Destekleyin

    Çocuğun okul arkadaşlarını hatırlamasını teşvik edin. Okul açılmadan önce arkadaşlarıyla vakit geçirme, okulda birlikte geçirecekleri zamanı dört gözle beklemelerini sağlayabilir (Psikomental Psikoloji, 2024).

    Duygusal Destek Verin

    Çocuk, üç ay boyunca tatilin keyfini çıkarıp özgürce vakit geçirdikten sonra birden okul düzenine geri dönmekte zorlanabilir. Bu geçiş, onun için biraz sancılı olabilir. Çocuğunuzun kaygılarını ve endişelerini dinleyin, duygularını ifade etmesine izin verin (Güçlücan, 2025). İlk günlerde kaygı yaşamasının doğal olduğunu söyleyin. Ona, bu duygunun geçici olduğunu ve zamanla arkadaşlarıyla eğleneceğini hatırlatın.

    Eğlenceli Hedefler Belirleyin

    Çocuklar için eğlenceli ve ulaşılabilir hedefler koymak, okul sürecine olan ilgilerini artırabilir. Çocukla beraber oluşturulacak haftalık program yapılması, odasında çocuğun istediği şekilde görevlerin yazılı olduğu bir pano hazırlanması gibi etkinlikler düzenli rutin oluşumuna katkı sağlarken aynı zamanda okul kaygısını azaltacaktır.

    Kendi Deneyimlerinizi Paylaşın

    Çocuğun bu hissettiklerinde yalnız olmadığını gösterin. “Senin nasıl okulun varsa benim de işim var.” ya da “Ben de senin gibi küçükken okula gidiyordum, ben de ilk günlerde heyecanlanıyordum.” gibi cümleler söylemek çocuğun kendini anlaşılmış hissetmesini sağlar.

    Somut Zamanlar Belirtin

    Çocuklar soyut ifadeleri anlamakta zorlanır; bu nedenle net zaman dilimleri belirlemek uyum sürecini kolaylaştırır. Örneğin: “Öğle yemeğinden sonra seni almaya geleceğim.” gibi ifadeler çocuğa güven verir. Ayrıca okul açılmasından birkaç gün önce, çocuğa okulun fotoğraflarını göstererek ya da birlikte okulu ziyaret ederek “Burada oyunlar oynayacaksın, burada derslere gireceksin.” şeklinde açıklamalar yapmak, çocuğun kendini daha rahat ve güvende hissetmesine yardımcı olur.

    Sonuç: Keyifli Okul Başlangıçları

    Çocuk için okula başlangıç süreci yalnızca eğitime adım atmak değil, aynı zamanda ilk ayrışmayı yaşadığı önemli bir dönemdir. Bu süreçte ebeveynlerin sabırlı, anlayışlı ve destekleyici olması büyük önem taşımaktadır. Bunun sonucunda okula dönüş, daha keyifli ve sorunsuz bir deneyime dönüşür. Çocukların okula yönelik hissettikleri kaygılar, doğal ve geçicidir. Önemli olan, bu sürecin sağlıklı bir şekilde yönetilmesidir. Kısacası, sabır ve sevgiyle desteklenen her adım, çocuğun okul yolculuğunu güvenle sürdürmesini sağlar ve bu şekilde uzun vadede çocuğun sosyal ve duygusal gelişimine katkı sağlayacaktır.

    Kaynakça

    Güçlücan, Z. (2025, Şubat 3). Tatil sonrası okula dönüşte adaptasyon: Çocuklar için rehber. e-Psikiyatri. https://www.e-psikiyatri.com/tatil-sonrasi-okula-donuste-adaptasyon-cocuklar-icin-rehber
    Psikomental Psikoloji. (2024, Eylül 12). Tatil sonrası okula uyum. Psikomental. https://psikomental.com.tr/tatil-sonrasi-okula-uyum/

Melisa İnce
Melisa İnce
Melisa İnce, yüksek onur derecesiyle tamamladığı Psikoloji (İngilizce) lisans eğitimini takiben özel klinikte gönüllü, devlet hastanesinde ise zorunlu staj yapmıştır. Psikoloji alanındaki gelişimini sürdüren İnce, çocuk, ergen ve yetişkin psikolojisi seminerlerine katılarak sertifikalar almıştır. Çocuk ve ergen psikolojisine ilgisiyle çocuk ve ergen danışmanlığı, oyun terapisi, çocuk resim analizi ve değerlendirme testleri gibi konularda eğitimler alıp yetkinliğini aktif olarak geliştirmektedir. Şu anda çocuk gelişim merkezinde stajyer psikolog olarak çalışmakta olup, psikolojiyi herkese erişilebilir kılma hedefiyle Çocuk ve Ergen Psikolojisi, Çocuk Gelişimi ve Davranış Bozuklukları, Ergenlik Dönemi Sorunları gibi konuları kaleme alacaktır.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Popüler Yazılar