Pazartesi, Ağustos 4, 2025

Haftanın En Çok Okunanları

Son Yazılar

Neden Pozitif Kalmak Zorundayım?

Son zamanlarda kendinizi kötü hissettiğinizde içinizden bir ses “Ama moralini bozma, olumlu düşün” dedi mi? Ya da çevrenizden biri, canınızı sıkan bir şeyi paylaştığınızda hemen “Her şeyin bir nedeni vardır” diye sizi teselli etmeye çalıştı mı? Bu sözler iyi niyetle söylenmiş olabilir ama peki ya kötü hissetme hakkına ne olacak? Aynı zamanda “Pozitif kal” çağrısı günümüzün en yaygın mottolarından biri oldu. Gülümseyen yüzler, ilham verici sözler, rengârenk kelebekler… “Peki ben neden böyle hissetmiyorum? Bende mi bir sorun var?” Halbuki hissettiğimiz şey, tam da hissetmemiz gereken şey olabilir.

Toksik Pozitiflik: Olumlu Düşünmenin Gölgesi

Pozitif düşünmenin gücü inkar edilemez. Gerçekten de umutlu bir bakış açısı, zorluklarla başa çıkmada önemli bir kaynak olabilir ama bu yaklaşımın dayatmacı bir versiyonu toksik pozitifliktir. Bu kavram, olumsuz duygulara hiç yer bırakmayan, her durumda “iyi hissetmek zorundasın” diyen bir tutumu ifade ediyor (Goodman, 2022). Mesela bir arkadaşınız size üzgün olduğunu söylüyor ve siz de ona “Ama sağlığın yerinde” şeklinde karşılık veriyorsunuz. Yaşanılan duyguları değersizleştirme işte tam da burada karşımıza çıkıyor. İnsanın bazen sadece anlaşılmaya ve duyulmaya ihtiyacı var.

Hep İyi Hissetmek mi Zorundayız?

Bu baskı nereden geliyor? Hayat her zaman iyi gitmiyor. Çünkü bazen üzücü şeyler oluyor ve o şeyler sadece “olumlu düşünerek” geçmiyor. Amerikalı psikolog Barbara Held, bu durumu “zorunlu iyimserlik” (obligatory optimism) olarak tanımlar ve bunun bireyde duygusal bütünlük zedeleyebileceğini savunur (Held, 2002). Gerçeklikten uzak bir iyimserlik, kişinin kendi duygularını fark etmesini zorlaştırabilir. Bu da duyguların bastırılmasına neden olabilir.

Duyguları Bastırmak, Onları Yok Etmez

Kötü hissettiğinde hemen ayağa kalk, dik dur, gülümse. Bize öğretilen bu oldu. Sanki üzülmek, zayıflıkmış gibi. Oysa bastırılan duygular, beden ve zihin üzerinde olumsuz etkiler bırakabilir. Gabor Maté’ye göre, bastırılan duygular, uzun vadede psikosomatik hastalıklara bile zemin hazırlayabilir (Maté, 2011).

Her Duygunun Anlamı Var

Sonuç olarak, mutsuz olmak bazen en sağlıklı tepkidir. Hayal kırıklığına uğradığımızda üzülmeliyiz. Kırıldığımızda içimize kapanmalıyız. Bunlar, insan olmanın birer parçası. Her duygunun bir amacı, bir mesajı vardır. Üzüntü durup düşünmemizi sağlar, öfke sınırlarımızı hatırlatır, korku bizi korur. Sadece mutluluk değil, tüm duygular değerlidir.

Bir gün biri size “Olumlu düşün” dediğinde, belki şöyle cevap vermek isteyebilirsiniz:

“Teşekkür ederim ama bugün biraz üzülmeye ihtiyacım var.”

“Çünkü gerçek iyilik hâli, ancak bütün duygulara yer açtığımızda mümkün olur.”

Duygularımızı Bastırırsak Ne Olur?

Duygusal uyarıcılar karşısında stres güçlü bir biyokimyasal yanıttır. Stres, organizmamızın işleyişini, bağışıklığımızı ve vücudumuzda çalışan birçok hormonun etkinliğini etkiler. Başka bir deyişle, duygular yoluyla maruz kaldığımız stres vücudumuz için adeta zehir gibidir. Anlamadığımız ya da bastırdığımız her duygu bize psikolojik ya da fiziksel bir hastalık olarak geri dönebilir. Eğer duygularımızı bastırırsak, duygularımız daha güçlü olarak farklı yollardan patlak verebilir. Gross (1989) tarafından yapılan bir deneyde katılımcılara korku filmi izletilmiş, bir gruba soğukkanlı diğer gruba da doğal davranılması istenmiştir. Duygularını bastıran grup kendilerini iyi hissetmemekle birlikte, fiziksel bir çaba gösterdikleri için de tansiyonlarında yükselme görülmüştür.

Duygularımızla Baş Edebilmek İçin Ne Yapabiliriz?

Psikolojik sağlamlık kazanmak ve duygularla sağlıklı bir ilişki kurmak için uyumlu bilişsel stratejiler kullanılabilir:

  • Olumlu Yeniden Odaklanma: Yaşanılan olay hakkında düşünmek yerine daha keyifli konularla ilgili düşüncelerdir. (Örneğin; başıma kötü bir şey geldiğinde “Yaşadığım kötü olayla ilişkisi olmayan güzel şeyleri düşünürüm”.)
  • Bakış Açısına Yerleştirme: Yaşanılan olayı başka olaylarla karşılaştırarak daha kötüsünün olduğuna ilişkin düşüncelerdir. Böylece yaşanılan durumun ciddiyetinin ya da öneminin azaltılması yoluna gidilir. (Örneğin; başıma kötü bir şey geldiğinde “Diğer şeylerle karşılaştırıldığında durumun o kadar da kötü olmadığını düşünürüm”.)
  • Kabul Etme: Yaşanılan olayı kabul etme ve olan şeye kendini teslim etme ile ilgili düşüncelerdir. (Örneğin; başıma kötü bir şey geldiğinde “Durumu olduğu gibi kabul etmem gerektiğini düşünürüm”.)
  • Plan Yapmaya Yeniden Odaklanma: Yaşanılan olay/olaylar karşısında hangi adımların atılabileceği ve nasıl üstesinden gelinebileceği ile ilgili düşüncelerdir. Durumla ilgili yeniden plan yapmaktır. (Örneğin; başıma kötü bir şey geldiğinde “Bu durumla en iyi nasıl başa çıkabileceğimi düşünürüm”.)
  • Olumlu Yeniden Değerlendirme: Yaşanılan olayın olumlu taraflarını araştırma ve olumlu yönlerine odaklanmaya ilişkin düşüncelerdir. Yaşanan durumu kişinin gelişimini sağlayan bir fırsat olarak değerlendirmesi ya da pozitif bir anlam yüklemesidir.

Sonuç

Toksik pozitiflik, iyi niyetle başlayan ancak duygusal bütünlük ve psikolojik sağlamlık üzerinde baskı yaratan bir yaklaşımdır. Olumsuz duyguları bastırmak yerine, onlara yer açmak ve anlamlarını keşfetmek, daha sağlıklı bir zihinsel yaşamın temelidir. Her duygunun bir mesajı vardır ve bu mesajları dinlemek, bizi daha bütün bir birey yapar.

Kaynakça

  • Goodman, W. (2022). Toxic Positivity: Keeping it real in a world obsessed with being happy. TarcherPerigee.
  • Held, B. S. (2002). The tyranny of the positive attitude in America: Observation and speculation. Journal of Clinical Psychology, 58(9), 965–991.
  • Maté, G. (2011). When the Body Says No: The Cost of Hidden Stress. Vintage Canada.
  • Gross, J. (1989). Emotional expression in cancer onset and progression. Social Science & Medicine, 28, 1239-1248.
Çağla Çelimli
Çağla Çelimli
Yönetilen Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri 7.1. Yüksek Lisans Tezleri 1- Ece Nur Yıldırım, (2023). Sosyal Yetkinlik Becerilerini Destekleyen Günlük Eğitim Uygulamalarının Okul Öncesi Dönem Çocukları Üzerindeki Etkileri Hakkında Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Maltepe Üniversitesi. Eğitim Bilimleri 2- Mısra Çifteci, (2024). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan ortaokul öğrencilerinin bağlanma stilleri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi. Eğitim Bilimleri 3- Ayça Çebi Yeşilbaş (2025). Evli Çiftlerin İlişki Doyumu ile Transaksiyonel Analiz Ego Durumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Maltepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri8.2. Uluslararası diğer hakemli dergilerde yayınlanan makaleler Ekşi, H., Ulusoy, M. A., Öztürk, M., Altay, D., vd. (2024). Yaşlıların Yaşam ve Yaşlılık Algılarının İncelemesi. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 138-155. Çelimli, Ç., & Erden Çınar, S. (2024). Aldatılma algısı ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 229-243. DOI: https://doi.org/10.47525/ulasbid.1425246 Yuksel, M, Sevim, E. Celimli, C. (2018). Examination of the Relationship Between Test Anxiety and Selective Attention Among Adolescents. Elementary Education Online, 17(2), 864-873. Eksi, H. Celimli, C, Sevim, E. & Eksi, F. (2019). The validity and reliability of turkish version of trait sources of spirituality scale. V. International Congress on Education and Social Sciences Proceeding Book, 759-791.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Popüler Yazılar