Çarşamba, Ekim 1, 2025

Haftanın En Çok Okunanları

Son Yazılar

Terapistler İçin Mindfulness

Değişim isteğiyle terapiye başvuran kişi danışan olduğu için, konu terapi ve mindfulness (anbean farkındalık) olduğunda birçok kişinin aklına ilk olarak danışan gelebilir. Ancak terapistler de terapi seanslarında mindfulness uygulamalarından faydalanabilmektedir. Terapistlerin de seanslarda zihinleri zaman zaman dağılabilir, yoğun duyguları ve düşünceleri ortaya çıkabilir. Bu tür durumlarla karşılaşmak doğaldır, ancak yönetilmesi güç olabilir. Bu nedenle, bir terapistin teknik bilgisinin yanında seans sırasında ne kadar mindful kalabildiği de terapinin kalitesini etkilemektedir.

Mindfulness Nedir?

Mindfulness kısaca, anbean yaşanan deneyimlere dikkatle ve yargısızca odaklanmak olarak tanımlanabilir. Genellikle meditasyon aracılığı ile dikkat ve farkındalık becerilerini geliştirme uygulamalarını içerir. Uygulamalarda şefkat ve kabul ön plandadır. Terapide mindfulness, öncelikle danışanların düşünceleri ve duyguları üzerindeki farkındalıklarını artırmaya yönelik olarak kullanılsa da, terapistlerin kendilerini geliştirmeleri için de güçlü bir araç olabilmektedir.

Mindfulness Becerilerinin Faydaları

Bilimsel araştırmalar, terapistlerin mindfulness yetkinliğinin danışanlar üzerinde olumlu etkileri olduğunu göstermektedir. Bir terapistin seans sırasında kendi düşüncelerine kapılması mümkündür; danışanın anlattığı bir konu terapist için tetikleyici olabilir. Böyle durumlarda, terapistin seansta ortaya çıkan karmaşık duyguları daha rahat yönetmesinde mindfulness becerileri büyük bir fayda sağlamaktadır. Her terapistin başına gelebilecek bu tür durumlarda mindfulness becerileri, andan kopmayı hızlıca fark etmeye ve bu deneyimi yargılamadan ana geri dönmeye imkân tanır.

Ayrıca, terapist mindfulness becerilerini geliştirdikçe seanslarda daha sıcak ve kabul gösteren bir duruş sergiler. Danışanı gerçekten dinlediğini hissettirir. Bu sayede danışan, terapiyi güvenli bir alan olarak görür ve kendisini açıkça ifade etmekte rahat hisseder. Dolayısıyla terapist ile danışan arasındaki bağ güçlenir. Bu bağın güçlü olması da terapide iyileşmeyi sağlayan önemli bir rol oynamaktadır.

Terapistlerin mindfulness becerilerinin gelişmesi danışanlarını olumlu etkilerken, terapistlerin kendi iyi oluşlarını da desteklemektedir. Mindfulness uygulamalarını günlük hayatına dâhil eden bir terapistin stresle baş etme becerileri artmaktayken, tükenmişlik riskinin de azaldığı görülmektedir. Böylece mindfulness, uzun vadede mesleki yaşamın daha verimli olmasına da katkı sağlayabilmektedir.

Sonuç

Özetle, mindfulness temelli bir yaşam, terapistler için birçok açıdan önemli olabilmektedir. Terapistler mindfulness uygulamalarını hem danışanlarına aktararak fayda sağlamak için, hem de kendi terapötik becerilerini artırmak için kullanabilirler.

Seanslarda anda kalabilmek ve danışana koşulsuzca eşlik edebilmek önemli bir beceridir. Bu beceriye sahip olmak terapistin danışana odaklandığını, onu kabul ettiğini ve dikkatle dinlediğini göstermektedir. Bu da terapist ile danışan arasındaki ilişkiyi güçlendirerek terapiyi daha verimli hâle getirir.

Aynı zamanda terapistin mindfulness uygulamalarını öğrenmesinin günlük hayatındaki streslerle başa çıkabilmesine de katkıları vardır. Sonuç olarak, terapistlerin mindful yaşamı benimsemesi, “iyi bir terapist” olma yolunda birçok katkı sağlayabilmektedir.

Kaynakça

Grepmair, L., Mitterlehner, F., Loew, T., Bachler, E., Rother, W., & Nickel, M. (2007).
Promoting Mindfulness in Psychotherapists in Training Influences the Treatment Results of Their Patients: A Randomized, Double-Blind, Controlled Study. Psychotherapy and Psychosomatics, 76(6), 332–338.
https://doi.org/10.1159/000107560

Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144–156.
https://doi.org/10.1093/clipsy.bpg016

Kuyken, W., & Tsivrikos, D. (2009). Therapist Competence, Comorbidity and Cognitive-Behavioral Therapy for Depression. Psychotherapy and Psychosomatics, 78(1), 42–48.
https://doi.org/10.1159/000172619

Kuyken, W., Watkins, E., Holden, E., White, K., Taylor, R. S., Byford, S., Evans, A., Radford, S., Teasdale, J. D., & Dalgleish, T. (2010). How does mindfulness-based cognitive therapy work? Behaviour Research and Therapy, 48(11), 1105–1112.
https://doi.org/10.1016/j.brat.2010.08.003

Shapiro, S. L., Brown, K. W., & Biegel, G. M. (2007). Teaching self-care to caregivers: Effects of mindfulness-based stress reduction on the mental health of therapists in training. Training and Education in Professional Psychology, 1(2), 105–115.
https://doi.org/10.1037/1931-3918.1.2.105

Zeynep Can
Zeynep Can
Psikolog Zeynep Can, Yeditepe Üniversitesi Psikoloji lisans eğitimini onur derecesiyle tamamladıktan sonra Beykoz Üniversitesi Klinik Psikoloji yüksek lisans programına devam etmiştir. Bilişsel ve Davranışçı Terapiler alanında uzmanlaşarak, mindfulness eğitimleri ve klinik psikoloji stajları ile öğrenimlerine derinlik kazandırmıştır. Ayrıca, gönüllü çalışmalar ve akademik çeviriler yaparak alanda çeşitli deneyimler edinmiştir. Halen yüksek lisans eğitimini sürdürmekle birlikte, psikoterapinin yarıda bırakılmasını anlamayı ve önlemeyi amaçlayan bir tez çalışması yürütmektedir. Eğitimi kapsamında süpervizyon desteğiyle yetişkinlere bireysel terapi hizmeti vermekte, aynı zamanda online terapi seanslarına da devam etmektedir. Yazıları ile psikolojik rahatsızlıklara ve terapiye karşı önyargıları azaltmayı, toplumun psikolojiye dair bilgisini güçlendirmeyi amaçlamaktadır.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Popüler Yazılar