Perşembe, Mayıs 22, 2025

Haftanın En Çok Okunanları

Son Yazılar

Duygusal Olgunluk Nedir?

Duygusal olgunluk, bireyin duygularını tanıma, ifade etme, düzenleme ve başkalarının duygularını anlama kapasitesidir. Bu olgunluk, sadece yaşla değil; içgörü, deneyim, öz-farkındalık ve kişilerarası ilişkilerdeki etkileşimle gelişen bir durumdur. Duygusal olgunluk sahibi birey, duygularının sorumluluğunu alabilir, dürtülerini yönetebilir, çatışmalardan kaçmadan yapıcı çözüm yolları arayabilir. Bu bireyler, olumsuz duygular karşısında yıkıcı tepkiler vermek yerine bu duyguları anlamlandırmayı seçerler.

Psikodinamik Açıdan Duygusal Olgunluk Nedir?

Psikodinamik kuram, duygusal olgunluğu bireyin içsel çatışmalarını tanıma ve bu çatışmaları savunma mekanizmaları yerine daha yüksek düzeyde başa çıkma yollarıyla çözebilme kapasitesi olarak ele alır. Freud’un yapısal kuramında id, ego ve süper ego arasında bir denge kurabilen ego, duygusal olgunluk açısından kritik rol oynar. Olgun birey, dürtüsel istekleri (id) ile ahlaki talepler (süper ego) arasında gerçekçi bir denge kurabilir (ego). Bu, savunma mekanizmalarının daha üst düzeyde (örneğin bastırma yerine mizah, yansıtma yerine içgörü) kullanılmasıyla mümkündür (Freud, 1937). Nancy McWilliams (2011), duygusal olgunluğu psikodinamik kuramda “narsisistik kırılganlıklara rağmen başkalarının özerkliğini kabul edebilme kapasitesi” olarak tanımlar. Yani birey, diğerlerinin onun bir uzantısı olmadığını kabul eder; bu da öz ve nesne ayrımının sağlıklı kurulduğuna işaret eder. Bir danışan düşünelim: Sevgilisinin daha az mesaj atmasından hemen terk edilme korkusu yaşayan biri, bu korkusunu fark ettiğinde partnerine bağırmak yerine terapide bu duygunun kökenlerini araştırmayı seçiyorsa, bu psikodinamik anlamda duygusal olgunluğa geçişin göstergesidir. Melanie Klein ise, duygusal olgunluğu bireyin başkalarını “ya hep iyi ya hep kötü” olarak görmekten vazgeçip, karmaşık gerçekliği kabul etmesiyle açıklar. Birini hem sevip hem ona kızabilmek: Bu, duygusal olgunluğun en temel göstergesidir.

Duygusal Olgunluğun Eksikliği: Belirtileri, Kişilik Özellikleri ve Nedenleri

Belirtiler:

  • Aşırı öfke, alınganlık,
  • Duyguları tanıyamama ve ifade edememe,
  • Sürekli olarak başkalarını suçlama,
  • Sık partner değişikliği veya bağımlı ilişkiler,
  • Empati yoksunluğu,
  • Kendilik algısında tutarsızlık.

Kişilik Özellikleri:

  • Sınırları belirleyememe,
  • Öz-farkındalığın sınırlı olması,
  • Aşırı narsisistik ya da borderline özellikler,
  • Savunmaların ilkel düzeyde olması (inkâr, yansıtma, bölme gibi).

Nedenler:

  • Tutarsız ebeveyn tutumları,
  • Erken yaş travmaları,
  • Sevgi ve ilgi eksikliği,
  • Aşırı korumacı ya da reddedici ebeveynlik,
  • Güvenli bağlanmanın kurulamamış olması.

Gün içerisinde partneri mesaj atmadığında “beni artık sevmiyor” diye düşünüp terk edilme korkusuyla yoğun kaygı yaşayan birey, duygusal olgunluk geliştirememiş olabilir. Bu birey duygularını yönetmek yerine dışsal durumlara bağlı tepkiler verir.

Duygusal Olgunluğun Belirtileri, Kişilik Özellikleri ve Nedenleri

Belirtiler:

  • Duyguları tanıma ve düzenleyebilme,
  • Sınır koyabilme ve sınır tanıyabilme,
  • Öz-sorumluluk alma,
  • Empati kurma becerisi,
  • Kriz anlarında yapıcı çözümler üretebilme,
  • Duygusal tepkileri erteleme ve düşünerek yanıt verebilme yetisi.

Kişilik Özellikleri:

  • Öz-farkındalık gelişmiş,
  • Benlik saygısı dengeli,
  • Savunmaları olgun ve şefkatli,
  • Bağımsızlık ve yakınlık dengesini kurabilen,
  • İçgörü kapasitesi gelişmiş.

Nedenler:

  • Güvenli bağlanma deneyimi,
  • Terapötik destek,
  • Olumlu sosyal modeller,
  • Zor duygularla kalabilme becerisi,
  • Gelişimsel aşamalarda yeterli yansıtıcı işlevin sağlanmış olması.

Gün içinde bir tartışma sırasında partnerini suçlamak yerine “şu an çok kırgın hissediyorum, çünkü anlaşılmadığımı hissediyorum” diyebilen birey, duygusal olgunluğa örnektir. Bu, duygularını hem sahiplenme hem de iletişimde yapıcı şekilde ifade edebilme becerisidir.

Duygusal Olgunluğa Nasıl Ulaşılır?

  • Psikoterapi: Özellikle psikodinamik, şema ve mentalizasyon temelli terapiler duygusal işlemleri anlamlandırmak için etkilidir. Bu süreçte birey, geçmiş deneyimleriyle yüzleşerek bugününe etkilerini anlamlandırır.
  • Duygusal Farkındalık Egzersizleri: Duygu günlüğü tutmak, duygulara isim vermek, bedensel Oxymoron, öz-farkındalık geliştirmek için duygusal farkındalık egzersizleri.
  • Empati Gelişimi: Roman okumak, farklı hayat deneyimlerini anlamaya çalışmak, aktif dinleme yapmak.
  • Zor Duygularla Kalmak: Mindfulness uygulamaları, meditasyon, nefes çalışmaları, duygularla baş etmek için kaçmak yerine onlarla kalabilme pratiği.
  • Kendilikle Temas: Kendini tanımak, içimizdeki çocuğu anlamak ve onu beslemek. Jung’un “gölge” kavramıyla yüzleşmek, reddedilen yönlerle barışmak.
  • Olumlu İlişkiler Kurmak: Güvenli, saygılı ve karşılıklı tanınmaya dayalı ilişkilerde bulunmak.

Mesela terapide çocukluk travmasını fark eden bir birey, artık eşinin mesafe ihtiyacını kişiselleştirmeden anlayabiliyorsa bu duygusal olgunluk gelişimidir. Bu birey, “yakınlık” ihtiyacını inkâr etmeden, partnerinin bireysel alanına saygı gösterebilir.

Sonuç

Duygusal olgunluk, bireyin hem kendisiyle hem de diğerleriyle kurduğu ilişkilerde dengenin, sınırların ve empatik temasın varlığını ifade eder. Bu bir “varma” hali değil, bir “yolculuk”tur. Her duygunun bir anlamı olduğunu kabul etmek, onları bastırmak yerine anlama çabası, bizi duygusal olgunluğa yaklaştırır. İçsel dengeyi koruyabilen bireyler, toplumsal anlamda da daha sağlıklı ilişkiler kurabilir ve kolektif iyilik haline katkı sunar.

Kaynakça

  • McWilliams, N. (2020). Psikanalitik Tanı: Kişilik Yapısını Anlamak. Litera Yayınları.
  • Erikson, E. (2000). Çocukluk ve Toplum. Pinhan Yayınları.
  • Freud, S. (2018). Psikanalize Giriş Dersleri. Say Yayınları.
  • Young, J. E., Klosko, J. S., Weishaar, M. E. (2020). Şema Terapi: Uygulayanın Rehberi. Litera Yayınları.
  • Siegel, D. J. (2021). Beyin ve Bağlanma. Okuyan Us Yayınları.
  • Fonagy, P., Allison, E. (2016). Mentalizasyon Temelli Terapi ve Bağlanma. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Jung, C.G. (2019). İnsan ve Sembolleri. Say Yayınları.
Dilhan Yılmaz
Dilhan Yılmaz
Haliç Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden 3,57 GANO ile mezun oldum. Üniversite eğitimimi 3 yılda tamamlamama rağmen, yaz okulu dersi sebebiyle resmiyette 4 yıl olarak görünmektedir. Lise eğitimime kadar Nazilli’de yaşadım, şu anda ise Elazığ’da ikamet ediyorum. Lisans sürecimde birçok gönüllülük projesinde yer alarak, Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi ve dört özel klinikte stajlarımı tamamladım. Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT), Oyun Terapisi ve Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) temel eğitimleri gibi birçok eğitim aldım ve şu anda dinamik terapi eğitimine başlamaya hazırlanıyorum. Psikolojiye olan ilgim 12 yaşında başladı ve mesleğimi her zaman saygı ve sevgiyle icra etmeye özen gösteriyorum. İnsan zihni ve ruhsal süreçler hakkında sürekli öğrenmenin gerekliliğine inanıyor, psikolojiyi “tamam oldum” denmeyecek bir okyanus olarak görüyorum.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Popüler Yazılar